Effectieve communicatietechnieken

Voor begeleiding op het gebied van communicatie geef ik veel aandacht aan de werking van het onderbewustzijn. Dit werkt (minimaal) twee kanten op, naar de ontvanger maar ook terug naar de zender.

Een van de modellen die ik hiervoor gebruik is de zogeheten IJsbergtheorie, die gebaseerd is op de onderzoeken van Sigmund Freud.

De menselijke geest wordt in deze theorie vergeleken met een ijsberg en is opgebouwd in 3 bewustzijnsniveaus:
1. Bewust niveau
2. Onderbewust niveau
3. Onbewust niveau
Het bewuste deel is 10 % zichtbaar boven "water" en het onderbewuste en onbewuste deel vormen samen de 90 % die zich onder de figuurlijke waterlijn bevinden.

1. Het bewuste deel
Logischerwijs is dit een deel waar je bewust van bent. Dit bestaat uit gedachten, parate kennis en bewuste emoties. 
2. Het onderbewuste deel
Dit is een niveau tussen het bewustzijn en het on-bewustzijn. In dit niveau zit onze kennis en herinneringen uit het verleden opgeslagen. De meeste mensen hebben relatief makkelijk toegang tot deze gegevens en kunnen deze naar het bewuste niveau brengen.
3. Het onbewuste deel
In dit deel van onze geest hebben we volgens Freud enkel toegang via dromen of regressie. Hier zijn al onze innerlijke overtuigingen, seksuele- en niet seksuele verlangens, beschamende of pijnlijke ervaringen, onderdrukte herinneringen, weggestopte angsten, gewelddadige neigingen en andere donkere gedachten opgeslagen. Ook herinneringen of overtuigingen uit veronderstelde vorige levens zijn meestal op dit niveau te vinden.

De essentie van effectieve communicatie is volgens de IJsbergmethode het geven, ontvangen en interpreteren van de juiste impulsen onder de waterlijn, oftewel in het onderbewuste en onbewuste deel.

 

Toepassing

Ik help mijn cliënten bewust te worden van (patronen in) verbale en non-verbale uitwisseling van impulsen op de volgende niveaus:

• Beelden of lichaamstaal (visueel)
• Geluiden en woorden (auditief)
• Interne dialoog (auditief digitaal)

• Beweging (kinesthetisch)
• Geuren (olfactoir)
• Smaken (gustatoir)
• Gevoel of intuïtie (mentaal of spiritueel)

Zodra er bewustzijn is ontstaan en er behoefte is aan ontwikkeling van effectieve communicatie, kan er geoefend worden met de toepassing in de praktijk. Dat kan heel simpel beginnen met het veranderen van voor de hand liggende woordpatronen die een onbewust verband hebben met remmende overtuigingen. In een volgend stadium pakken we desgewenst complexe patronen aan en oefenen verschillende modaliteiten in samenhang met de 7D methode.

Daarnaast heb ik de beschikking over diverse beproefde gespreksmodellen, die een praktische houvast bieden voor de toepassing van effectieve communicatie. Een voorbeeld hiervan is het Motiverend Corrigerend gespreksmodel.